Reflektory Laserowe stosowane w samochodach osobowych i dostawczych

 Technologia związana z oświetleniem samochodowym w ostatnich latach nabrała rozpędu. Jeszcze w latach 90-tych lampy miały określone zadanie - czyli właściwie oświetlać drogę.  Produkcja samochodu najczęściej opierała się tylko na jednej opcji lampy - czyli reflektor z gniazdem na żarówkę halogenową. Na dzień dzisiejszy komponując swój samochód mamy do wyboru lampy halogenowe , xenon lub LED-owe. Niektóre modele aut wyposażone są również w lampy LASEROWE. 

Reflektory ksenonowe i laserowe to dwa zaawansowane typy oświetlenia samochodowego, które oferują różne korzyści dla kierowców. Reflektory ksenonowe, znane również jako HID (High-Intensity Discharge), wykorzystują gaz ksenonowy do produkcji jasnego, białego światła, które jest jaśniejsze niż tradycyjne halogeny i zapewnia lepszą widoczność w nocy. Mają one dłuższą żywotność niż halogeny, osiągając około 2500 godzin pracy. Z kolei reflektory laserowe reprezentują szczyt technologii oświetleniowej, oferując niezrównaną jasność i zasięg, ale są znacznie droższe w zakupie i instalacji. Laserowe diody wytwarzają intensywne światło, które następnie jest kierowane na materiał fosforowy, tworząc jasny, skoncentrowany strumień światła. Oba typy reflektorów wymagają prawidłowej regulacji, aby uniknąć oślepiania innych użytkowników drogi. Reflektory laserowe są również bardziej energooszczędne i mają dłuższą żywotność w porównaniu do innych technologii oświetleniowych.

Dodatkowo wymogi postawione przez kraje wspólnoty europejskiej wymusiły na producentach montaż świateł do jazdy dziennej. 
Lampy we współczesnych samochodach przypominają dzieło sztuki, przyciągają wzrok i są ważnym elementem nie tylko bezpieczeństwa ale i wizerunku auta.
Najnowszą technologią która jest wdrożona już w kilku serynie montowanych autach jest wykorzystanie wiązki laserowej do oświetlenia drogi. 



O tym, że BMW pracuje nad światłami laserowymi było wiadomo już od dawna. Pierwsze informacje na ten temat pojawiły się podczas prac nad modelem i8, a następnie jego wersji produkcyjnej. Dziś już nikogo nie dziwi taki samochód . 
Jak działają lampy laserowe ? 
 W każdej z lamp laserowych montowanych w BMW i8 znajdują się trzy lasery półprzewodnikowe, emitujące skupione światło o długości fali wynoszącej 450nm, czyli o barwie niebieskiej. Zastosowanie aż trzech laserów jest paradoksalnie tańsze niż budowa jednego mocniejszego. Poza tym trzy słabsze lasery są bardziej trwałe iż jeden mocny który narażony byłby na przegrzanie a to byłoby dla niego zabójcze.  Więc aby lampa oświetliła nam drogę najpierw trzy wiązki lasera trafiają do pryzmatu, który łączy je w jedną wiązkę i kieruje na niewielką  fosforową płytkę . Pod wpływem wiązki lasera płytka się rozświetla. Wzbudzony w ten sposób fosfor zmienia niebieską wiązkę światła lesera w światło bardziej przyjazne dla oka ludzkiego o barwie światła dziennego ( temperatura barwowa ok. 5500K ). Z fosforowej płytki rozproszone światło trafia na lustro. Lustro które jest odpowiednio wyprofilowane nadaje odpowiedni kierunek i kształt wiązce światła .  

W ślady BMW poszło Audi, które również wprowadziło laserowe oświetlenie do  swoich modeli. W pierwszej kolejności lampy laserowe trafiły w ograniczonej liczbie do Audi R8 LMX.

W samochodach marki Audi zasada jest podobna . Zamontowane są w nich po cztery diody laserowe, których wiązki są łączone w jedną. Również tutaj potrzebny jest element zmieniający barwę wiązki oraz mikro-zwierciadła , które formują kształt wiązki. Co ciekawe, w Audi R8 zastosowano podwójny zestaw świateł długich: LED oraz LASER o węższym, ale znacznie dłuższym snopie światła.


Oświetlenie laserowe przy mniejszym zapotrzebowaniu na energię jest w stanie oświetlić drogę nawet do 600 m przed pojazdem (czyli do 2x więcej niż LED-owe światła drogowe), zapewniając jednocześnie oświetlenie mniej męczące . Światło z lamp laserowych jest bardziej przyjazne w odbiorze dla ludzkiego oka. Podstawowe i najważniejsze parametry świateł są więc poprawione . Jednak to nie wszystko. Rozwój technologii oświetlenia drogi pociągnął za sobą rozwój technologii która steruje całym oświetleniem. Przecież 600 metrowy zasięg lamp Laser były niczym bez jednostki sterującej. Przy obecnym ruchu na drogach poruszanie się samochodem z takimi lampami groziłoby oślepieniem kierowców nadjeżdżających z przeciwka - co całkowicie wykluczałoby używanie takich lamp. Dlatego światła przyszłości robią to, co dziś niektóre LED-y, choć jeszcze bardziej precyzyjnie.

Pojazdy, których kierowcy mogliby zostać oślepieni światłami tego rodzaju, są po prostu – z pomocą systemu wykorzystującego m.in. kamery,- „wycinane” z oświetlanego pola. Systemy są na tyle dokładne , że biorąc pod uwagę stale położenie i prędkość obydwu samochodów potrafią z ogromna precyzją wychwycić i wyciąć z wiązki świata drogowego nawet kilka pojazdów jednocześnie. Innymi słowy pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka jadą niejako w cieniu . Pozostałe pole przed nami jest doskonale widoczne i oświetlone w 100% a jedynie wiązka światła w miejscu gdzie poruszają się inne pojazdy jest skrócona lub całkowicie wyłączona

W Polsce, zgodnie z obowiązującymi przepisami, lampy laserowe, podobnie jak reflektory ksenonowe, muszą być wyposażone w system spryskiwaczy reflektorów. Jest to wymóg homologacyjny, który ma na celu zapewnienie odpowiedniej czystości reflektorów, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy. Spryskiwacze reflektorów są szczególnie ważne w przypadku lamp laserowych, ponieważ nawet niewielkie zabrudzenie może znacznie wpłynąć na jakość i skuteczność oświetlenia. Dzięki spryskiwaczom, możliwe jest utrzymanie optymalnej przejrzystości kloszy, co przekłada się na lepszą widoczność na drodze. Warto zaznaczyć, że systemy te są zazwyczaj bardziej zaawansowane niż w przypadku tradycyjnego oświetlenia, co wynika z większej precyzji i delikatności technologii laserowej.

Reflektory laserowe do samochodów to jak ekskluzywne buty sportowe dla biegaczy – kosztują majątek, ale obiecują wydajność godną superbohatera. Są drogie, ponieważ wykorzystują zaawansowaną technologię, która pozwala na oświetlenie drogi na odległość do 700 metrów, co jest kilkukrotnie dłuższe niż zasięg tradycyjnych LED-ów. To trochę jak mieć latarkę supermana w przedniej części samochodu. Poza tym, są one kompaktowe i pozwalają na większą swobodę w projektowaniu samochodów, co jest jak modna czapka, która pasuje do wszystkiego. 

Ale czy warto wydawać na nie tyle pieniędzy? To jak kupowanie biletu pierwszej klasy na lot, który odbywa się raz na rok – luksusowy, ale nie zawsze praktyczny. W końcu, ile razy znajdziesz się na zupełnie ciemnej drodze, poza terenem zabudowanym, bez innych pojazdów w pobliżu, aby w pełni wykorzystać ich potencjał? Może się okazać, że te reflektory laserowe uruchomią się rzadziej niż myślisz, a Ty będziesz płacić za coś, co służy głównie jako temat do przechwałek przy drinku. 

W rzeczywistości, decyzja o zakupie reflektorów laserowych może być bardziej kwestią prestiżu niż praktyczności. To trochę jak kupowanie najnowszego smartfona tylko po to, aby pochwalić się jego funkcjami, z których większości nigdy nie użyjesz. Ale hej, przynajmniej będziesz mógł powiedzieć, że masz najjaśniejsze światła w mieście, nawet jeśli będą one świecić tylko na parkingu supermarketu.
 a poważnie - jaką mamy alternatywę aby nie wydawać majątku na nowe lampy do naszego samochodu 
sprawdź ofertę na oryginalne ale używane lampy i reflektory samochodowe na stronie www.autolampy.com.pl 

W świecie oświetlenia samochodowego, technologie zmieniają się szybciej niż moda na wybiegach w Paryżu. LED-y są jak dżinsy – wszędzie je widzisz, są niezawodne i mają swój urok. Ale to OLED-y są obecnie jak najnowsza kolekcja haute couture – ekskluzywne, stylowe i z potencjałem na zrewolucjonizowanie rynku. Te organiczne diody elektroluminescencyjne to prawdziwi artyści wśród źródeł światła, tworząc nie tylko jasne i równomierne oświetlenie, ale i umożliwiając tworzenie spersonalizowanych wzorów świetlnych.

A co z tradycyjnymi żarówkami halogenowymi? Cóż, one są jak winylowe płyty – mają swój urok nostalgiczny, ale technologia poszła do przodu. Ksenony? To już klasyka, jak stary dobry rock'n'roll – mocne i wyraziste, ale nie tak energooszczędne jak ich młodsze rodzeństwo LED i OLED. 

Retrofity LED to jak remastering starych hitów na nowe potrzeby – pasują do starszych modeli samochodów, dając im nowoczesny blask bez konieczności wymiany całego systemu. To jak założenie starym butom nowych, błyszczących sznurówek. 

A przyszłość? Może należeć do laserów, które są jak science fiction w świecie oświetlenia – niesamowicie skuteczne, ale na razie dostępne tylko dla wybranych, jak bilet na premierę filmu w kosmosie. 

Tak czy inaczej, wybór technologii oświetlenia samochodowego to jak wybór odpowiedniego akcesorium – zależy od potrzeb, stylu i... grubości portfela. Ale jedno jest pewne: bez względu na to, czy wybierzesz klasykę, czy najnowszy krzyk mody, droga przed Tobą będzie dobrze oświetlona.
wiecej informacji na temat lamp samochodowych znajdziesz na stronie www.autolampy.com.pl 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

regeneracja lamp do samochodu VW Passat B5 B6 B7 B8 i wszystkie inne

 Jak poprawić słabe światła w VW Passat? Właściciele VW Passat często zmagają się z problemem słabego światła reflektorów, co może być fr...